Headel aegadel said väga paljud inimesed maailmas endale lennureise lubada. Kasvava nõudluse valguses suurendasid lennufirmad oma võimsust, lisasid uusi sihtkohti, liisisid suuremaid lennukeid, laiendasid lennujaamu jne. Tänaseks on olukord muutunud, nõudluse järsk langemine ja samal ajal kasvanud kütusekulud on viinud lennufirmad suurtesse miinustesse. Räägitakse 250 miljardi USD suurusest "august" lennufirmade rahakotis, mille lappimine võtab aastaid.
Ametlike allikate andmetel on üle 200 kaubalennuki eemaldatud globaalselt lennunduse turult ja pargitud Arizona kõrbesse, kus kliima selleks on parim. Kusjuures järelejäänud kaubaruumi täituvus on endiselt alla 50 %, seega mahtude vähendamine turul jätkub. Näiteid ei ole vaja kaugelt otsida, näiteks lõpetas Finnair augusti alguses Hong Kongi suunal kaubalennukiga lendamise, SAS plaanib sama teha oktoobri lõpus. Lõppkokkuvõttes tähendab see aga seda, et kaubaruumide vähenedes tõusevad järelejäänud vedajate teenuste hinnad paratamatult.
Lennu ekspordihinnad on mitmeid aastaid aina langenud ja sel aastal läbisid hinnad nn. põhja, kust enam allapoole minna ei ole võimalik. Lufthansa, Airfrance/KLM, SAS, Delta Airlines ja paljud teised suuremad lennufirmad on juba teatanud 25-30 % hinnatõusust alatest oktoobrist. Hinnatõusu toetab omakorda nõudluse languse pidurdumine. Augustikuus registreeriti juba väiksemat kaubamahtude langust kui juulis ning seda nii Euroopas, Ameerikas kui ka Kaug-Idas.
Tõenäoliselt võib alates 2010. aasta suvisest lennugraafikust arvestada veel ühehinnatõusuga, sest praegune 25 % hinnatõus ei vii meid veel tagasi 3-4 aasta tagusesse perioodi. Positiivne on see, et Tallinnasse lendavate lennukite tüüpe ei ole muudetud ning meile selliste oluliste transiitjaamade nagu Frankfurt, Kopenhaagen ja Praha suunal jätkub reisijaid piisavalt. Otselennud muutuvad pigem luksuseks, koondumine HUB-idesse jätkub, kombineeritud lahendused toovad kindlasti mõningast leevendust üldisele hinnasurvele. Kiiruse mõiste on muutunud võrreldes varasema ajaga olulisemalt paindlikumaks.
Lennuimpordis on hinnad tõusnud juba mõnda aega, eriti kriitiliseks kujuneb oktoober ja november.
Kuna elame vabas turumajanduse keskkonnas, siis ühel hetkel jõuab kõik uude tasakaalu.
Maanus Mätlik
AIRPROXY AS