Sel sügisel on Hiinast ja Hong Kongist väljasaadetavad kaubamahud järsult kasvanud ning peak season e. kõrghooaeg on oma täies hiilguses käima läinud. ACE kliendi jaoks tähendab see aga seda, et imporditava kauba veokulu on oluliselt kõrgem kui eelnenud suvekuudel ning et ekspordivalmis kaup saab broneeringu kinnituse alles 2-3 nädala pärast väljuvale lennukile või laevale.
ACE Hiina partnerite sõnul teeb 2009 sügise eriliseks see, et laeva- ja lennufirmad kinnitavad agentidele veotariife kehtivusega vaid üks nädal ning igal nädalavahetusel korrigeeritakse tariife vastavalt ekspordiootel oleva kauba mahu ja eeldatava vaba kaubaruumi suhte põhjal. Septembris alanud kõrghooaja algusest on veotariifid suurenenud keskmiselt 10-15% nädalas. Ennustatakse, et novembrs tõuseb veokulu ca 30-40%. Kes aga soovib kauba kindlasti “nüüd ja kohe” liikuma saada peab arvestama ning kasutama nö VIP teenust, mis tähendab ca 200% tavahinnast kallimat tariifi ja seeläbi võimalust saada ruumi esimesele väljumisele.
Sellise “hinnaralli” põhjuseks on 2008 sügisel alanud ning 2009 süvenenud majandusolukord, mille käigus on mitmed vedajad opereeritavate liinide hulka oluliselt piiranud, teatud juhtudel suisa lõpetanud või kohandanud masinapargi sobivaks olemasolevate võimalustega. Kaug-Idast väljuvad laeva- ja lennufirmad on 2009 jaanuarist augustini vähendanud kokku ca 40% kaubaruumist. Samas on turul näha ja tunda väga jõulist tarbimise kasvu, mis paistab eriti selgelt välja Hiinast väljasaadetava hooajakauba (tänupühad, jõulud, talvekaubad jmt) ekspordimahtude kasvus. Laeva- ja lennufirmad, kes leidsid võimaluse ja põhjuse toimivad liinid ka halvematel aegadel töös hoida, tegid seda üldjuhul vanade reservide arvelt – drastiliselt vähenenud kaubavood ei andud ka parema tahtmise juures võimalust kasumlikult opereerimiseks. Septembris plahvatuslikult tõusnud ning jätkuv nõudlus annab nüüd aga võimaluse dikteerida agentidele oma tingimusi, mis tellija jaoks väljendub eelkõige oluliselt kõrgema veokuluna.
Turusituatsiooni hinnates ennustab meie Hiina partner, et samas rütmis jätkub hinnapoliitika veel vähemalt detsembri keskpaigani. Seejärel on ette näha mõnenädalast seisakut misjärel jaanuarist hakkab kõigi märkide järgi hinnaklass järsult langema.
Kui on võimalus kaubvedusid pikemalt planeerida, soovitame planeerida mitte nii ajakriitilised veod arvestusega, et väljumine Hiinast toimuks väljaspool kõrghooaega. ACE saab ja tahab olla abiks nii lennu-, kombineeritud- kui ka merevedude vahendimisel, jääme Teie päringuid ootama!
Me täname kõiki kliente, kes on meiega jäänud ka sellisel segasel ajal ning olnud väga mõistvad kui hinnapakkumise saamine on võtnud tavapärasest kauem aega või kui pakutud hind ei ole olnud selline, nagu loodeti. Olen kindel, et pikas perspektiivis suudab ACE pakkuda oma klientidele kindlat ja stabiilset teenust, mis arvestab ka valdkonnas toimuvaid muudatusi.
Lugupidamisega,
Kersti Orgma
Lennu- ja meretranspordi vanemspetsialist
tel. 6 401 420