Ühendkuningriik (ÜK) valmistub Euroopa Liidust (EL-ist) lahkuma 31. oktoobril 2019 (nn Brexit). Kuigi ÜK tegelik EList väljaastumise aeg on jätkuvalt ebaselge ning sõltub Briti sisepoliitilistest arengutest, on siiski võimalik, et 1. novembril 2019 saab ÜKst mitteliikmesriik ehk kolmas riik ning kauba liikumisel ÜK ja ELi vahel on tulevikus vajalik tolliformaalsuste teostamine.
Maksu- ja tolliamet (MTA) soovitab võimalusel mitte planeerida kaubavahetust vahetult sellesse perioodi, kui ÜK lahkub EList.
Lahkumisläbirääkimiste kaks stsenaariumi:
1.Lepinguta ja üleminekuperioodita väljaastumine
Kui üleminekuperioodi ja selle sisu osas ühisele kokkuleppele ei jõuta, astub Ühendkuningriik EList välja üleminekuperioodita.
EList lahkumisel saab Ühendkuningriigist kolmas riik ning lõpeb kaupade vaba liikumine Ühendkuningriigi ja ELi vahel.
2. Lepingu sõlmimine ja üleminekuperioodi kohaldamine
Lahkumisleping sõlmitakse, Ühendkuningriik astub EList välja ning üleminekuperiood kestab 31.12. 2020.
Üleminekuperioodil loetakse Ühendkuningriik tollivormistuse seisukohast ELi liikmesriigiks ning kaupade vaba liikumine ELi ja Ühendkuningriigi vahel jätkub selle perioodi lõpuni.
Rohkem infot Maksu-ja tolliameti kodulehelt: https://www.emta.ee/et/brexit
Kinnitame, et ACE Logistics on teinud ettevalmistusi ning on valmis kliente jätkuvalt teenindama mõlema stsenaariumi korral. Selleks, et tagada leppeta lahkumise korral kauba liikumine läbi Dachseri võrgustiku, palume kõigil klientidel esitada meile oma Ühendkuningriigi kauba saajate ja saatjate kontaktandmed, et registreerida Teie ÜK kliendid meie partneri infosüsteemis. Juhime tähelepanu, et tollivormistust ÜK-s on esialgu võimalik teostada vaid Dachseri poolt, vältimaks lisatööd ja võimalikke hilinemisi. Kaupa saame saata ainult Dachseri süsteemis registreeritud kauba saajatele.
Kauba saaja registreerimiseks palume esitada meile järgmised andmed e-mailile: Katrin.Tiidrus@ace.ee
- Ettevõtte nimi ÜK-s
- Postiaadress ( koos indeksiga)
- Kontaktisik, e-maili aadress ja telefoninumber ( tolliküsimusteks)
- EORI number ( kui olemas)
- VAT number ( kui olemas)
Lisaks palume järgida juhiseid:
1. EORI number
Euroopa Liidu registreerimis- ja identifitseerimisnumber (EORI) on kohustuslik väliskaubandusega tegelevatele ettevõtjatele kaupade ekspordil, transiidil, importimisel või muudel tollitoimingutel. Brexiti jõustumisel on EORI kohustuslik ka Ühendkuningriigiga kaubavahetuse jätkamiseks. Kui Teil juba pole EORI numbrit (ettevõtjate registreerimis- ja identifitseerimisnumbrit), siis saab seda taodelda Eesti Maksu-ja Tolliameti e-keskkonnas.
2. Toodete klassifikatsioon
Nii ekspordi- kui ka impordideklaratsioonid peavad sisaldama kaubakoodi., mis on vastavuses Harmoneeritud Süsteemi (HS) ja TARIC nomenklatuuriga. Loomulikult saate kasutada ka Intrastati deklaratsioonide jaoks nõutavaid HS-koode. Kaubakoodide määramisest saab täpsemalt lugeda:
https://www.emta.ee/et/ariklient/toll-kaubavahetus/kaubakoodi-maaramine
3. Kaubaarve
Uues Ühendkuningriigi ja EL vahelises s.o. kolmanda riigiga kauplemiskeskkonnas tuleb tulevikus esitada kõikide kaubasaadetiste puhul arved. Arve peab sisaldama olulist teavet, mis võimaldab koostada ja esitada asjakohaseid tolli- ja ohutusdeklaratsioone meie klientide nimel. Arve kohustuslikud elemendid on: kaupade täielik kirjeldus, kogus, kauba päritolu, kaubakoodi, toote bruto- ja netokaalu, müügiväärtust ja saadetise tarnetingimust. Kui kaubakood seda nõuab, siis ka lisamõõtühikut näiteks ruutmeeterid, meetreid, liitreid, gramme jne. Vastavalt kauba iseloomule on mõnikord nõutavad ka erinevad sertifikaadid ja litsentsid. Samuti on oluline, et esitatud dokumendid sisaldaksid selget viidet nii importija kui ka kauba tegeliku saaja tuvastamisele, juhul kui see on erinev.
4. Tollideklaratsiooni vormistamine ning tolli-ja käibemaksu tasumine
Kliendid, kes ekspordivad või impordivad Ühendkuningriigist peaksid omale teadvustama, et kõik saadetised tuleb vastavalt seadusele deklareerida ja tasuda tolli- ja käibemaks.
Oluline on välja selgitada, kes teostab tollivormistuse. Juhul kui soovite ekspordi- või impordi tollideklaratsiooni vormistust ACE`i poolt, siis peab ACE`l olema volitus läbi viia Teie nimel tolliformaalsusi. Volituse saab alla laadida siit.
Juhul, kui rakendub üleminekuperioodita väljaastumine, siis soovitame kasutada DAP tarnetingimust väikesaadetiste (kuni 2500 kg) saatmisel Ühendkuningriikidesse. Tulenevalt erakorralisest olukorrast (üleminekuperioodita lahkumine), palume Teil välja selgitada, kas klient on nõus, kui Ühendkuningriigis tegeleb tolliformaalsustega meie partner Dachser (vajalik on kliendi poolne volitus Dachserile).
Juhime tähelepanu, et alates 23.10.2019 on sunnitud ACE Logistics ajutiselt peatama läbi terminalide liikuvate Inglismaa import- ja eksportsaadetiste tellimuste vastuvõtmise. Kõigi seniks teel olevate kaupade liikumisel hoiame teravdatud tähelepanu, et need enne 31.10.2019 kohale jõuaks. Taastame tellimuste aksepteerimise koheselt, kui ratifitseeritakse lepinguga lahkumine või toimub järjekordne Brexiti tähtaja edasilükkumine.
Kasulikku teavet saab lugeda:
https://www.emta.ee/et/ariklient/toll-kaubavahetus/brexiti-moju-tollivormistusele-ja-kaubavahetusele-uhendkuningriigiga
https://ec.europa.eu/info/brexit_en
https://www.dachser.com/de/en/Brexit-Times-almost-up_5959.htm
Küsimuste korral palume meiega ühendust võtta ning üritame anda vastuseid kasutades olemasolevat informatsiooni.
Katrin Sokk
Tollivormistuse vanemspetsialist
Katrin Tiidrus
Autotranspordi osakonna juht